בונים על AI: איך בינה מלאכותית יכולה לייעל את שוק הנדל"ן

למרות שהוא שוק רותח, ענף הנדל"ן בישראל לא מתקדם מספיק בציר הטכנולוגי. אלו היתרונות שישיג עם קצת (או הרבה) בינה מלאכותית

פורסם ב: 16.01.2024
פוטנציאל השבחה אדיר טמון בשילובה של בינה מלאכותית בשוק הבנייה

 

עדי אלקיים

למרות שהוא אחד התחומים החמים והרווחיים ביותר באומת ההייטק שלנו, באופן מסתורי עולם הנדל"ן נשאר שנים מאחור מבחינה טכנולוגית. לכולם קשה לאמץ טכנולוגיות חדשות, במיוחד אם הן "מפחידות" כמו הבינה המלאכותית. אלא שחוץ מהחשש הבסיסי, ישנם חסמים מכיוונים אחרים כמו היעדר תמיכה ממשלתית, תפיסות מיושנות הנהוגות בתעשייה ו"התרבות" הכללית של הענף.

אבל אין סיבה לוותר כל כך בקלות. פוטנציאל השבחה אדיר טמון בשילובה של בינה מלאכותית בשוק הבנייה. הנה כמה דרכים משמעותיות בהן הבינה המלאכותית יכולה לעזור לנו לייעל את שוק הנדל"ן, ואף להפוך אותו לרווחי ואטרקטיבי יותר.

  • תכנון ועיצוב

דמיינו מוח על שיכול לחבר את כל הנתונים של הפרויקט שלכם בלי מגבלות אנושיות: יש לו כמה זיכרון שצריך, יכולת לעבד כמות אינסופית של פרטים ולבצע אינטגרציה של אילוצים הנוגעים לטיפוגרפיה, מיקום, מדיניות תכנונית, סטייל, תקציב בנייה ועוד – ויותר חשוב מזה, הוא לא צריך לצאת הביתה ב-16:00. חלום, לא? לתוכנות AI יש פוטנציאל אדיר בשיפור היכולת לתכנן ולעצב מבנים. הן יכולות לבחון עבורנו חלופות תכנון לאור נושאים כמו קיימות, איכות האוויר, ניצולת מקסימלית של השטח ועוד, ולייצר את החלופה האולטימטיבית.

  • ניהול פרויקטים

אפליקציות AI יכולות לשפר את ניהול לוח הזמנים בהתאם לאופי הפרויקט, למיקום שלו ועוד. כמובן שהן גם מסוגלות לשלוט בזמן אמת על התקציב, להתעדכן אוטומטית דרך מערכות ממשלתיות במחירי מכירה למ"ר, בנתוני תחבורה, מזג אוויר ומצב סוציו-אקונומי, לזהות באופן מוקדם בעיות פוטנציאליות בפרויקט ולהציע פתרונות.

  • תחום הביצוע ובטיחות

הבינה המלאכותית עשויה לתרום רבות לאוטומציה של תהליכים: לבצע משימות בנייה בהנחיית מחשב; לנצל באופן מקסימלי חומרי גלם; לעמוד באופן מדויק בתקנים תוך שימוש במודלים מבוססי מחשב; להפיק תובנות ולשדרן בזמן אמת למקבלי ההחלטות בשטח או במטה; ועוד ועוד.

יכולת עיבוד נתונים מהיר תוך הסרת מגבלת כמות כוח האדם – עשויה לתרום רבות לתחום הבטיחות בביצוע. חשבו על נתוני וידיאו שנאספים ממצלמות AI, ומזהים בזמן אמת סכנות או התנהלות שלא בהתאם לתקני הבטיחות והתראה בזמן אמת שמגיעה למנהל העבודה. כשנתונים על התנהגויות מסוכנות טיפוסיות נאספים לכדי סטטיסטיקה מסודרת, הדבר יכול לשמש כבסיס להדרכות בטיחות ממוקדות ואפקטיביות יותר.

בנקודה הזו מגיעות בדרך כלל נבואות הזעם, לפיהן עתיד עולם העבודה יהיה בידיים של רובוטים. מוקדם כנראה להצהיר על זה, אבל מה שבטוח הוא שהעתיד של עולם העבודה יהיה שייך למי שידעו להפעיל מערכות בינה מלאכותית ולהוציא מהן את המקסימום. כן, גם בנדל"ן.

הכותבת היא סמנכ"לית שיווק לשעבר של חברת ישראל-אירופה, מקבוצת דוניץ- אלעד >> israel-europe.co.il