איך נפתור את משבר הדיור עד שנת ה-80 למדינה

אנחנו מוצלחים בכל פרמטר: הייטק, תעשייה, חקלאות ומדע. אז למה אנחנו לא מצליחים להשיג את הדבר הכי חשוב שלשמו התכנסנו על אדמת הקודש?

פורסם ב: 15.01.2024

אלעד איפרגן

אחרי 2,000 שנות גלות, זכינו להיכנס לארץ המובטחת. אנחנו העם הזה, שהלך ארבעים שנה במדבר, כמעט נכחד בשואה, אבל כנגד כל הסיכויים זכה לנס המולדת. אמנם נכנסנו לארץ המובטחת, אבל ספק אם ילדינו יוכלו לבנות בה משכן קבע, או במילים פשוטות יותר: לרכוש בה דירה.

כמעט בהכול בורכנו: מזג אוויר טוב, טבע ארצישראלי יפהפה, אנחנו אומת ההייטק והטכנולוגיה, מובילים בפיתוחים מדעיים וחקלאיים, יש לנו את הרופאים הכי טובים והצבא הכי חזק. ממש "ארץ זבת חלב ודבש". ורק בדבר אחד, שלשמו מלכתחילה התכנסנו, אנחנו מפגרים – בניין הבית. 

הבעיה האמיתית: היתרי הבנייה

משבר הדיור הוא בעיה כרונית שממנה סובלת מדינה שלמה. זוגות צעירים, גם האמידים מביניהם, מתקשים מאוד להשיג את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה. אלו שמצליחים, מתקשים מאוד לעמוד בהחזרי המשכנתה ההולכים ותופחים עם עליות הריבית. ואלו אפילו לא הבעיות העיקריות בנושא.

בממוצע, כ-3.5 שנים יחלפו עד שיזם יקבל היתר בנייה בישראל. הבנייה מתעכבת, וודאות – אין. בזמן הזה האינפלציה תופחת, עלויות המימון גדלות, חומרי הבניין מתייקרים – ומרחיקים את בניין הבית מילדינו.

לשם השוואה, הממוצע במדינות ה-OECD להוצאת היתר הוא 150 ימים, ובארה"ב – כארבעה חודשים בלבד. אם רק יתקצר הליך הוצאת ההיתרים למקסימום 6 חודשים – ההיצע יגדל, ומחירי הנדל"ן ירדו. בוודאות. 

לשנת ה-80 למדינה, עוד 5 שנים מעכשיו, אני רוצה ומייחל לשינוי. שינוי כזה שיאפשר לכל אדם נורמטיבי לראות את עתידו ועתיד ילדיו מכים שורש במדינת ישראל. עתיד בו ילדינו מיישבים את הארץ מבלי לפזול למדינות אחרות, בהן אולי מזג האוויר לא בהיר כמו פה, אבל קיימת בהירות לגבי העתיד. 

כדי שנוכל להגיד שכאן נולדתי וכאן נולדו לי ילדיי – אנחנו זקוקים לייעול תהליכים ולהסרת חסמים מיותרים לצורך בניין הבית במהרה בימינו.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ישראל-אירופה מקבוצת דוניץ- אלעד >> israel-europe.co.il