מאתונה עד לונדון: 5 פרויקטים של התחדשות עירונית בעולם

התחדשות עירונית לא מסתכמת רק בתוספת של דירות חדשות למגורים, אלא בשינוי פני העיר ושיפור התשתיות, העסקים והמסחר, השירות לאזרח והקהילתיות. יצאנו אל העולם הגדול כדי לבדוק מה נעשה בכמה פרויקטים אורבניים בולטים

פורסם ב: 15.01.2024
לונדון (אילוסטרציה). צילום: pexels

 

נמל התעופה הבינלאומי אליניקון היה שער הכניסה המרכזי לעיר אתונה במשך למעלה מ-60 שנה. 57 חברות תעופה שונות קיבלו ממנו שירותים, וכ-13.5 מיליון נוסעים עברו בו מדי שנה. במרץ 2001 הוא הושבת סופית, עם פתיחתו של נמל התעופה החדש שנבנה במזרח העיר. השטח העצום והשומם נותר כמו פיל לבן במשך למעלה מעשור, עד שב-2013, בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את יוון, הוחלט להוציא אותו למכרז להתחדשות עירונית. עשר שנים מאוחר יותר, "אליניקון" נחשב לפרויקט ההתחדשות הגדול באירופה.

כשאנחנו בישראל חושבים על התחדשות עירונית, ההיקפים עדיין קטנים הרבה יותר. אבל לא רק ההיקפים חשובים, אלא האופן שבו השטח מנוצל לתכנון עתידי שיתגמל את התושבים. פרויקט אליניקון משתרע על פני 6.2 מיליון מטרים רבועים. חברת למדה (Lamda) היוונית, שהצעתה בהיקף של שמונה מיליארד דולרים זכתה במכרז, לא מסתפקת רק בבנייה, אלא מתייחסת אל הפרויקט כ"עיר בתוך עיר": עשרת אלפים יחידות דיור בבניינים שישתלבו עם מרכזי קניות, מלונות, בתי ספר, מרכזים קהילתיים, מרכזי ספא וספורט, משרדים, תיאטראות, פארק עצום בגודל כפול מההייד פארק בלונדון, וכל אלה במרחק של לא יותר מ-15 דקות הליכה ממרכז האזור החדש. כל צורך אפשרי של תושבי ומבקרי האזור נמצא במרחק נסיעת אופניים לכל היותר. 

הבנייה תפחית דרמטית את הצורך ברכבים, עם מסלולי אופניים ושבילי הליכה מתוכננים היטב. כל מערכות התשתית נבנו על בסיס טכנולוגיית "עיר חכמה" שמאפשרת לנהל את האזור ביעילות, ולספק מענה מדויק ומהיר לכל סוגיה שתעלה בקרב התושבים. הפיתוח הראשוני של מרכז הפרויקט צפוי להסתיים ב-2026, כשעבודות ההרחבה החיצוניות יימשכו על פני 20 שנים. על פי הערכות המייסדים, אליניקון תביא אליה מדי שנה כ-1.5 מיליון תיירים ותייצר כ-85 אלף מקומות עבודה חדשים. 

כשהעיר מרוויחה, התושבים מרוויחים

הפרויקטים הראשונים של התחדשות עירונית הופיעו כבר במאה ה-19 בבריטניה, מתוך הצורך לפתור את בעיית הצפיפות והתנאים הסניטריים הקשים שנוצרו בערים התעשייתיות במדינה. כיום התחדשות עירונית היא כבר פרויקט שמסתכל על טובת העיר לא פחות מאשר על טובת האזרחים. "פרויקט מוצלח של התחדשות עירונית עונה על שאלה פשוטה: איזה יתרונות הוא מביא לעיר", מסביר מיכאל לוין, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת דוניץ אלעד. "למשל, האם לקחנו אזור שבו לא היו חיי קהילה משמעותיים או לא הייתה גישה למסחר או למוסדות חינוך – ובזכות ההתחדשות הפכנו אותו לכזה".

היתרונות לעיר ברורים מאוד, כפי שניתן לראות בדוגמאות שמצאנו בעולם. אזורים שהתחדשו באופן מתוכנן פותרים בעיות של שינוע, מייצרים הזדמנויות עבודה חדשות ואפקט אורבני במובן הטוב של המילה. לא פקקי ענק ומרדף אחר חניות, אלא אזורים הומי חיים, שנמצאים כולם מרחק קצר אלה מאלה.

שכונת ניין אלמס בלונדון שוכנת בסמוך לגדה הדרומית של נהר התמזה במרכז לונדון, ובמשך שנים שימשה כמרכז מסחרי גדול שבמרכזו תחנת כוח. פרויקט חידוש השכונה, שהחל כבר ב-2012, הפך את האזור למוקד משיכה עצום למשקיעים ולדיירים פוטנציאליים.

20 אלף יחידות דיור חדשות צפויות להיבנות לצד קניונים ומרכזי קניות, בתי ספר וגנים, מרכזים קהילתיים עם מגוון עצום של שירותים מבריאות ועד פנאי, פארק רחב ידיים שסביבו ייבנו מסעדות ובתי קפה וגם גשר היסטורי שמתוכנן בימים אלה – וצפוי לחבר את השכונה אל הגדה הנגדית של התמזה, שם שוכן האזור התיירותי של ארמון בקינגהאם. היקפי הפרויקטים כרוכים בהשקעה כספית אדירה, חלקם באמצעות משקיעים פרטיים או חברות שמקבלות על עצמן את מימון הפרויקט.

פחות פקקים, יותר הזדמנויות 

לא רק באירופה מנוצלת ההתחדשות העירונית לפריחה מחודשת של ערים. בקהיר נבנית כבר מספר שנים "בירת מצרים החדשה". זהו פרויקט שנועד להעביר את סמלי השלטון המרכזיים, וכן המוקדים הפיננסיים והממשלתיים העיקריים, מתוך העיר הצפופה אל מתחם חדש ומודרני.

התוכנית כללה סלילת מאות קילומטרים של כבישים שיפתחו צירי הגעה חדשה אל העיר; חוות סולאריות שייצרו אנרגיה מתחדשת וירוקה שתזין את העיר; מרכזי עסקים וקניות ופארק רב שימושי ענק; בתי מלון; ורובע מגורים שבו יתגוררו כחמישה מיליון בני אדם.

בקליפורניה נבנה בימים אלה פרויקט החידוש הגדול בתולדות המדינה בעלות של 14 מיליארד דולר, שיסתכם ביותר מ-20 אלף יחידות דיור ומתחמים ציבוריים עצומים עד 2035, וכך גם באוסטרליה ובסין. 

"בסופו של דבר, תוכניות התחדשות עירוניות כוללניות הן העתיד של הבנייה האורבנית", אומר לוין. "הן אולי לוקחות זמן רב יותר וכרוכות במטרד בטווח הקצר – אבל בטווח הארוך הן מייצרות ערים יעילות, מגוונות ונוחות יותר לכולם".

אתונה (אילוסטרציה). צילום: pexelsאתונה (אילוסטרציה). צילום: pexels

התחדשות עירונית: 5 פרויקטים מסקרנים ברחבי העולם

  • שנגחאי (אילוסטרציה). צילום: pexels שנגחאי (אילוסטרציה). צילום: pexels
  • מלבורן (אילוסטרציה). צילום: pexels מלבורן (אילוסטרציה). צילום: pexels
  • קהיר (אילוסטרציה). צילום: pexels קהיר (אילוסטרציה). צילום: pexels