מבקר המדינה: "תוכנית תמ"א 38 נכשלה"

דוח חריף שפרסם מתניהו אנלגמן קובע כי התוכנית לא השיגה את מטרתה בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה: "רק 3.5% מהמבנים חוזקו"

פורסם ב: 16.01.2024
פינוי בינוי, תמפינוי בינוי, תמ"א 38 (אילוסטרציה). צילום: pexels


דוח ביקורת חריף של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, קובע כי תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) לא השיגה את מטרתה.

על פי הדוח, נכון לסוף שנת 2021, התוכנית אושרה רק ב-6% ממבני המגורים המחייבים חיזוק, כשבפועל חוזקו רק 3.5% מהמבנים (שהם 2,852 מבנים בלבד). זאת, לעומת יעד של חיזוק 80% ממבני המגורים המחייבים עד שנת 2025. הביקורת נערכה בין החודשים יולי 2022 עד מרץ 2023. הדוח המסכם קובע כי גורמים רבים הביאו לכישלון התוכנית: חוסר שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות, הממשלה והיזמים; עיכובים בירוקרטיים; היעדר תקציב מספק; ועוד.

הדוח מציין כי תוכנית תמ"א 38 התמקדה בעיקר באזורי ביקוש, שבהם ערכי הקרקע גבוהים, והזניחה את אזורי הפריפריה, שבהם ערכי הקרקע נמוכים. בנוסף, הדוח קובע כי 60% מבתי החולים בישראל (28 מתוך 38) אינם עמידים בפני רעידות אדמה או שלא ידועה רמת עמידותם.

בנוסף, מספר מוסדות חינוך שבהם עבודות החיזוק הסתיימו או היו מצויות בשלבי ביצוע הוא 87 בלבד, שהם רק כ-5% מסך 1,600 מוסדות החינוך הקיימים. המבקר מציין כי מתוך 186 מיליון השקלים שתוקצבו לטובת מיגון מבנים ולחיזוקם נגד רעידות אדמה, נוצלו 7 מיליון שקל בלבד (4%).

הדוח ממליץ לממשלה לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת להעלות את רמת המוכנות לרעידות אדמה בישראל. בין השאר ממליץ המבקר להגדיל את התקציב למיגון מבנים; להקל בהליכים הבירוקרטיים; וליצור תמריצים ליזמים לבצע חיזוק מבנים. "אני קורא לראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון וכלל הגורמים הרלוונטיים לפעול להגברת מוכנותה של מדינת ישראל להתמודדות עם רעידת אדמה, באמצעות גיבוש תוכניות פעולה ארוכות טווח והקצאת תקציב ייעודי רב-שנתי למימוש היעדים שהוגדרו בהם – ויפה שעה אחת קודם", ציין אנגלמן.