השכנה עיכבה פרויקט תמ"א, הדיירים תבעו אותה – וזכו

הדיירת, בבניין בתל אביב, טענה כי מגיעות לה הטבות יתר בגלל שיפוץ שנעשה בדירתה. המפקחת על המקרקעין חשבה אחרת

פרויקט פינוי-בינוי. בית המשפט פסק נגד הדיירת הסרבנית


האם דייר אחד בבניין יכול לעכב פרויקט תמ"א שלם, על רקע דרישה להרוויח יותר מהאחרים? בית המשפט קבע השבוע שהתשובה היא חד משמעית לא.

הסיפור שהובא בפניו התרחש בבניין מגורים ישן ברחוב סוקולוב בתל אביב, שם 10 מתוך 11 בעלי הדירות חתמו על הסכם לביצוע פרויקט תמ"א 38. רק בעלת דירה אחת, הנמצאת בקומה הראשונה, סירבה לחתום בלי שתקבל תמורה עודפת על פני האחרים – זאת בשל שיפוץ שנעשה בדירתה לפני 19 שנה.

בעלי הדירות הגישו תביעה למפקחת על רישום מקרקעין בתל אביב, בטענה שסירובה של הדיירת מסכל את הוצאת הפרויקט אל הפועל. הם טענו כי התמורות המוענקות לבעלי הדירות צריכות להיות מאוזנות ושוות, גם אם יש דירות בעלות שווי גבוה יותר הנובע משיפוץ.

בתגובה לתביעה טענה הדיירת כי שווי דירתה גבוה יותר מזה של שאר הדירות, ושכתוצאה מזה – בעוד שאר הדירות יושבחו בפרויקט – שווי דירתה דווקא יקטן. עוד היא טענה, כי החברה היזמית חזרה בה מההסכמה להעניק לה מפרט משופר.

בסופו של דבר קבעה המפקחת, דגנית קציר-ברין, כי הדיירת הסרבנית תחתום על ההסכם בתוך שבעה ימים, ואם לא תעשה זאת – יוסמך עורך דינה של הנתבעת לחתום במקומה. כמו כן, נשמרת לנתבעת הזכות להגיש תביעה על אי־שוויון בחלוקת התמורות, שגם אם תוגש – לא תעכב את קידום ומימוש הפרויקט.