"נוצר רעב גדול לקשרים בין השכנים"

סדנאות בישול ואפיה, יריד דוכנים בחנוכה וקבוצות רכישה לציוד לבית ספר: כך הפכה בניית קהילה מגובשת לאחד מהמהלכים החשובים ביותר של קבוצת דוניץ אלעד

 

בעידן בו עוד ועוד מסכים שולטים בחיינו, דווקא הצימאון למגע אנושי הולך ומתעצם. אנשים רבים מחפשים להשתייך לקהילה מגובשת. סביב התובנה הזו בדיוק, התחלנו בשנים האחרונות בדוניץ אלעד במגמה חדשה: להעצים את הקהילות המתגוררות בפרויקטים שלנו. לבנות אותן, לשמר אותן – ולדאוג שהן יהפכו לתוססות ומשגשגות.

"כשמסתכלים על אזורים ושכונות מגורים מוצלחות, בישראל ובעולם, מבינים שהערך והאטרקטיביות שלהם נובעים דווקא ממי שגר בהם", אומר אסף יוגב, סמנכ"ל השיווק של קבוצת דוניץ אלעד. "גם אם קנינו דירה במגדל יוקרתי, זה לא אומר שהשאיפה שלנו בחיים היא להתבודד. אנשים רוצים להכיר את השכנים שלהם, לייצר חברויות וחיי קהילה. במקום שבו יש אוכלוסייה טובה, יש שגשוג אישי וקולקטיבי בזכות הדינמיקה והחיבורים שנוצרים בין דיירים".

עושים ביחד את החגים

המודל הזה פועל כבר עכשיו בהצלחה ענקית בפרויקטים שלנו בשכונת פארק בתל אביב, ובקריית האמנים בראשל"צ. בשתי השכונות ניתן למצוא כיום עשרות אירועים סביב הקלנדר השנתי: מחגים ומועדים שנחגגים ביחד בשכונה; דרך קבוצות רכישה משולפות של ציוד לבית ספר; שווקי איכרים וירידי מזון; חוגים לילדים; סדנאות בישול ואפייה; עגלות קפה; דוכני פרחים; הזמנת מרצים מן החוץ לערבי העשרה; תרומות דם; איסוף תרומות מזון; מסיבות ואירועים; ועוד אינספור דוגמאות.

כל זה קורה ביוזמה ועידוד של דוניץ אלעד, כשלמעשה אנחנו מתחילים בבניית קהילה עוד בשלבי האכלוס הראשונים. לאחר מכן, נבנות תוכניות עבודה שנתיות הכוללות אינספור פעילויות, תוכניות משותפות ומפגשים שמקרבים את השכנים זה לזה והופכים אותם לקהילה מגובשת.

מעיין פרבר היא מנכ"לית "שכנים", חברה המסייעת ליזמי נדל"ן לבנות ולתחזק קהילות. "שכנים" מנהלת כיום את הקהילות בפרויקט פארק בתל אביב, ובקריית האמנים בראשל"צ.

לדברי פרבר, "הדיירים בפרויקטים עושים הרבה את החגים ביחד. בחנוכה האחרון למשל החלטנו ללכת על קונספט של יד שנייה, אז הקמנו דוכן יצירה של סביבונים וחנוכיות מחומרים ממוחזרים. אחר כך חילקנו סופגניות וקיימנו הדלקת נרות משותפת. בפסח האחרון ארגנו בשכונות מימונה קהילתית. יצרנו קשר עם נשים שומרות מסורת וביקשנו מהן להפוך את החגיגה הביתית לאירוע שיהיה פתוח לכלל הדיירים. הן כמובן נענו בשמחה. גם חג השבועות היה מיוחד: בפארק תל אביב ובקרית האמנים בראשל"צ נערך יריד ביכורים עם סדנה לשזירת פרחים. היו גם דוכן גבינות, דוכן למכירת עוגיות לחג ותחרות עוגות גבינה עם שופטים ופרסים".

פעילות הקהילות בפרויקטים שלנו מסמנת מגמה חדשה, אותה בחרנו להוביל בענף הנדל"ן: להביא את האיכות החברתית שאנחנו מכירים מהיישובים הכפריים – לתוך השכונה האורבנית. כל זה קורה בבניינים רבי קומות שסובלים מתדמית של ניכור, כאשר פתאום התושבים מגלים שזה לא חייב להיות ככה.

מרבים היזמים הפועלים כיום בישראל מסיימים לבנות פרויקט מגורים ונעלמים, אבל התפיסה שלנו היא לקחת אחריות על חיי הקהילה גם אחרי שמסיימים לבנות פרויקט. בסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר בצורך האנושי בשייכות. העולם סביבנו נהיה טכנולוגי ומתקדם יותר כל הזמן. זה אומר שאינטראקציות טבעיות, שהיו פעם חלק מהיומיום שלנו, הולכות ומתמעטות. נוצר רעב גדול לקשרים בין השכנים ולמערכות יחסים, שמזכירים את הקיבוצים ושכונות המגורים של פעם. הדיירים שלנו מקבלים את היום את החוויה הזאת כשהם גרים בבניין יוקרתי במרכז העיר.